MalakulMaut Itu Mencabut Nyawa

ayat 11 surah assajdah Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): ” Nyawa kamu  akan diambil oleh Malakul-Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan) “. asSajdah: 11

Di antara tanda kekuasaan Allah ialah Dialah yang mematikan seorang dan mengambil nyawa apabila habis tempoh umurnya. Malakulmaut bernama Izrail ( Abdullah) menguruskan keadaan itu menurut perintah Allah. Allah menjadikan mengambil ruh itu di tangan Malaikat.

malakulmaut cabut nyawa (579)malakulmaut cabut nyawa (603)

Ibn Atiyyah menyebutkan satu hadis ‘Semua binatang dimatikan oleh Allah tanpa melalui malakulmaut’ seolah-olahnya Allah menghilangkan sifat hidup binatang itu. Demikian juga terhadap manusia. Allah yang melakukannya secara hakiki, malakulmaut adalah wakil dan perantaraannya. Allah berfirman yang bermaksud: “Allah yang mematikan satu diri itu di saat matinya.” dan firmanNya bermaksud: “Yang menciptakan mati dan hidup”. Oleh itu, malakulmaut menggenggam, pembantunya yang menarik nyawa dan Allah Taala yang mencabut nyawa. Tetapi tatkala malakulmaut yang menguruskan perkara itu dengan perantaraan, disandarkan kematian itu kepadanya.

Diriwayatkan apabila malakulmaut diwakilkan Allah untuk mengambil nyawa, ia berkata: “Wahai Tuhanku! Engkau jadikan aku ini diingat dengan cara tidak elok dan dicela oleh manusia. Allah berfirman kepadanya: “Sesungguhnya Aku jadikan bagi kematian itu penyakit dan sebab, lalu mereka akan menyandarkan kematian kepada sebab dan penyakit itu, dan kamu tidak akan diingati melainkan dengan cara yang baik.”

(atTafsir alMunir j 21 ms 200)

Hantar Komen Anda