Al-Fiqh al-Manhaji : Ibadah (bilangan ke 121: 11 Mac 14)

fiqhmanhajiKitab fiqh ini merupakan terjemahan dari al-Fiqh al-Manhaji ‘ Ala Mazhab al-Imam al-Syafi’i yang dikarang oleh tiga ulama terkemuka Syria iaitu Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji.

Ia meliputi fiqh ‘Ibadah, mu’amalat, munakahat dan jinayah. Kuliah ini disampaikan di sebuah syarikat swasta bermula 14 Jan 2010.

Jilid 1: Ibadah

1a-muqaddimah pengarang 14 jan 10Dr Mustafa alBugha

1b-muqaddimah pengarang 14 jan 10

2a-pendahuluan-makna fiqh 26 jan 10

2b-pendahuluan-makna fiqh 26 jan 10

3a-makna fiqh dan kaitan fiqh & aqidah 16 feb 10

3b-kaitan fiqh dan aqidah 16 feb 10

4a-hbgn fiqh dan aqdh 02 mar 10

4b-hbgn fiqh dan aqdh 02 mar 10

5a-hbgn fiqh dgn aqidah 16 mar 10

5b-fiqh islam merangkumi semua aspek hidup 16 mar 10

6a-fiqh merangkumi semua aspek 30 mar 10

6b-fiqh merangkumi semua aspek 30 mar 10

7a-cth mudahnya fiqh 13 apr 10

7b-cth mudahnya fiqh 13 apr 10

8a-sumber fiqh 06 may 10

8b-sumber fiqh 06 may 10

9a-sumber fiqh assunnah 11 may 10

9b-sumber fiqh assunnah 11 may 10

10 qias 03 jun 10

12 dalil wajib komit hukum berdasar quran hadis 08 jun 10

13 dalil wajib komit hukum berdasar quran hadis 08 jun 10

14 bbrp istilah fiqh 22 jun 10

15 istilah fiqh 06 jul 10

16 hukum bersuci 03 aug 10

17 hukum bersuci 03 aug 10

18 hikmah bersuci 17 aug 10

19 bhgian air 17 aug 10

20 air suci menyucikan makruh 28 sep 10

21 air suci x menyucikan, mutanajjis 28 sep 10

22 air mutanajjis 12 oct 10

23 hukum guna bekas 26 oct 10

24 jenis bersuci 26 oct 10

25 najis 09 nov 10

26 najis 09 nov 10

27 najis 23 nov 10

28 3 jenis najis 23 nov 10

29 najis mutawassitah 21 dec 10

30 cara basuh najis 21 dec 10

31 najis yg dimaafkan 04 jan 11

32 najis yg dimaafkan 04 jan 11

33 istinja dgn batu 15 mar 11

34 adab istinja 05 apr 11

35 adab istinja 05 apr 11

36 adab qadha hajat 26 apr 11

-

38 wudhuk 24 may 11

39 wuduk basuh muka tgn 07 jun 11

40 rukun wudhuk 19 jul 11

41 wudhuk tertib 19 jul 11

42 sunat wudhuk 02 aug 11

43 sunat wudhuk 02 aug 11

44 sunat wudhuk 06 sep 11

45 makruh wudhuk 04 oct 11

46 perkara batal wudhuk 18 oct 11

47 batal wudhuk 18 oct 11

48 perkara wajib berwudhuk 02 nov 11

49 sapu atas khuf 15 nov 11

50 sapu atas khuf 15 nov 11

51 wudhuk anggota berbalut 29 nov 11

52 wudhuk anggota berbalut 29 nov 11

53 hukum, hikmah mandi 20 dec 11

54 sbb janabah-setubuh 10 jan 12

55 haram sbb junub-solat fardhu dll 31 jan 12

56 haram sbb junub-tawaf dll 31 jan 12

57 sentuh Quran 21 feb 12

58 sbb wjb mandi-haid 21 feb 12

59 hukum wanita haid 06 mar 12

60 hukum perempuan haid 06 mar 12

61 haid 20 mar 12

62 tempoh haid 20 mar 12

63 istihadhah 03 apr 12

64-

65 haram atas wanita haid 8 Mei 12

66 tempoh mengandung 12 jun 12

67 mandi sunat jumaat 26 jun 12

68 mandi sunat raya dll 10 jul 12

69 cara mandi yg diwajibkan 10 jul 12

70 sunat mandi 24 jul 12

71 sunat2 mandi 24 jul 12

Tayammum

72 tayammum 7 ogos 12

73 dalil tayammum 7 ogos 12

74 tayammum 28 ogos 12

75 rukun tayammum 11 sept 12

76 sunat tayammum 25 sept 12

77 batal tayammum 25 sept 12

Solat

78 muqaddimah solat 9 okt 12

79 hikmah solat1-hamba Allah 9 okt 12

80 hikmah solat2 dll 23 okt 12

81 solat yg wajib 6 nov 12

82 dalil wajib solat dan kddkn solat 27 nov 12

83 kddkn solat dlm islam 11 dis 12

84 pemerintah wajib suruh rakyat solat 5 feb 13

85 hukum tak solat 5 feb 13

86 waktu-waktu solat yg wajib 19 feb 13

87 waktu subuh, qadha 5 mac 13

88 waktu zohor. asar 5 mac 13

89 mjls ilmu, waktu mghrb, isyak 19 mac 13

90 waktu isyak, 5 waktu solat 2 apr 13

91 waktu makruh solat 2 apr 13

92 lupa solat 16 apr 13

93 ulang solat 16 apr 13

94 ulang, qadha solat 30 apr 13

95 siapa yg wajib solat 30 apr 13

96 siapa yg wajib solat 14 mei 13

97 org gila, bukan islam berkait dgn solat 14 mei 13

Azan Dan Iqamah

98 mqdmh azan dan iqamah 28 mei 13

99 hadis ttg azan, sejarah azan 11 jun 13

100 pengajaran hadis mengenai azan 25 jun 13

101 syarat sah azan 9 jul 13

102 sunat azan hadap qblt dll 9 jul 13

103 sunat azan-akhlak muazzin baik 23 jul 13

104 sunat azan-cara jawab 23 jul 13

105 selawat, doa lps azan, iqamah 6 ogos 13

Syarat Sah Solat

106 suci badan dari najis 20 ogos 13

107 suci pakaian dari najis 20 ogos 13

108 tahu masuk waktu solat 3 sept 13

109 aurat1 19 nov 13

110 Aurat2 19 nov 13

111 aurat lelaki 3 Dis 13

112 aurat perempuan terhdp org lain 3 Dis 13

113 tgk muka tgn krn meminang 17 dis 13

114 tgk aurat krn merawat 17 dis 13

115 hadap Qiblat 31 Dis 13

116 dekat, jauh dgn Kaabah 31 Dis 13

117 rukun solat 21 Jan 14

118 berdiri bagi yg mampu 21 Jan 14

119 rukun solat-takbiratul ihram 4 Feb 14

120 Baca Fatihah 18 Feb 14

121 rukuk 11 Mac 14

 

 

Komen (20)

  1. firdaus says:

    assalamualaikum ustaz..ana nak bertanya..pengajian kitab ni seminggu sekali ke mcm mne?..nak mintak izin talaqi ngan ustaz dari jarak jauh je ni..:)

  2. Ustaz Nik Nasri says:

    PJJ? silakan

  3. firdaus says:

    PJJ tu ape?

  4. hardi says:

    assalamualaikum ustaz…….
    boleh belajar kitabfiqh manhaji secara online tak?
    setakat ini kitab ni ustaz dah ngaja sampau bab mana?

  5. Ustaz Nik Nasri says:

    bab jenis-jenis air

  6. IbnuMUAR says:

    SYEIKH MINTA IZIN NAK TALAQQI MELALUI KLIAH2 DI AATAS SECARA pjj.. SYUKRAN

  7. HUSIN says:

    Assalamualaikum. ustaz..
    DImanakah buleh dibeli kitab terjemahan ini..

  8. Ustaz Nik Nasri says:

    kedai buku agama. Ia mudah didapati.

  9. mohd nazari bin mansor says:

    Assalamualaikum ustaz..saya minta keizinan dari ustaz untuk talaqqi dari jarak jauh jugak….

  10. Ustaz Nik Nasri says:

    silakan

  11. Mohd Nazari bin Mansor says:

    Salam…ustaz,mandi bunga untuk mendapat jodoh…bagaimana tu ustaz?

  12. Ustaz Nik Nasri says:

    mandi bunga utk dapat jodoh? Tak tahulah pulak sebab tak pernah jumpa dan ngaji dalam kitab. utk dapat jodoh, cari calonnya dan istikharah, kenapa sangkut dgn bunga pula.

  13. syafiq says:

    minta izin dnload mp3 kuliah

  14. Ustaz Nik Nasri says:

    diizinkan. Sebarkan kepada sahabat lain utk kongsi pahala.

  15. ahamad says:

    alhamdullah .terimakasih semuga allah lah yang membalas kepada angkau.memuga umat islam dapat mengetahwi hukum2 agama ameeeeeeeeeeeeeeeeeen yarabi

  16. Muhammad Nur Haramaini says:

    assalamualaikum…ustaz, saya sedang bercuti selepas tamat pengajian di matrikulasi..jd, blh x sye nk mintak kebenaran daripada ustaz untuk mempelajari kitab fiqh manhaji ini…ustaz, boleh x sye tanye satu soalan: kalau saya belajar melalui internet seperti ini, adakah, saya dikira bertalaqqi dengan ustaz?..syukran, ustaz..selepas saya tmt persekolahan, sya ada belaja sebentar di pondok arwah pak teh tp sye x sempat abihkan satu kitab pun..jd, sye harap sye dpt khatam kitab ini dengan ustaz..doakan ye ustaz..syukran..

  17. Ustaz Nik Nasri says:

    waalaikumussalam, belajar boleh melalui internet, walaupun tak disebut sebagai talaqqi. pondok arwah Pak Teh sekarang, anak muridnya yg ajar. untuk talaqqi, boleh insyaAllah kemudian nanti. Hantar biodata melalui email sikit

  18. AsSalamm..

    Ustaz Nik, saya nak mohon izin ustaz.. saya belajar online dan refer syarah ustaz dari jauh ni.. Saya di kuala lumpur.. dan kadang2 saya juga share web ustaz ni kepada sahabat lain..

    Jazakallahu Khairan Kathira

  19. Ustaz Nik Nasri says:

    silakan

  20. Faizal Abu Bakar says:

    Salam. Jilid Satu Versi pdf percuma boleh diperolehi di http://www.islam.gov.my/sites/default/files/e-penerbitan/jilid_1.pdf

Hantar Komen Anda