Huraian kitab al-Muhimmah

muhimmahmawaizdKitab Muhimmah-sebuah kitab lama karangan Syeikh Abdullah Ibnu ‘Abdul Rahim Fathani. Membicarakan kelebihan dan terpujinya perbuatan seorang isteri yang menunaikan tanggungjawab terhadap suami, memberi peringatan yang sebaliknya apabila mereka derhaka, tanggungjawab dan hak suami isteri, hak silaturahim sesama keluarga.

1a-peringatan buat isteri jgn derhakakan suami 06 jan 10

1b-perkara derhaka 06 jan 10

1c-perkara derhaka 06 jan 10

2a-perkara derhaka 13 jan 10

2b-perkara derhaka 13 jan 10

2c-perkara derhaka 13 jan 10

3-tunai hak bapa 20 jan 10

4 tggjwb isteri terhadap suami 27 jan 10

5 cara suami tangani isteri mahu nusyuz 03 feb 10

6 pelbagai siksa isteri derhaka 10 feb 10

7 pelbagai azab perempuan 17 feb 10

8 balasan azab dosa isteri 24 feb 10

9 hadis ingatkan isteri 03 mar 10

10 dosa isteri derhaka 10 mar 10

11 sebab perempuan ramai dlm neraka 24 mar 10

12 suami dayyus, 4 jenis prmpuan neraka 31 mar 10

13 cari redha suami 21 apr 10

14 kelebihan isteri turut kata suami 28 apr 10

15 kelebihan isteri taat suami 05 may 10

16 puasa sunat,keluar rumah, adab 12 may 10

17 adab isteri kpd suami 19 may 10

18 bbrp adab isteri 26 may 10

19 jgn sakiti suami 02 jun 10

20 kesan bg lelaki berkahwin 16 jun 10

21 kewajiban suami 23 jun 10

22 binasa suami sbb khwn 30 jun 10

23 ciri lelaki selamat fitnah kahwin 07 jul 10

24 suami jgn turut nafsu isteri 14 jul 10

25 jgn taat isteri cnggah Allah 21 jul 10

26 cemburu 28 jul 10

27 suami kena ada cemburu 16 aug 10

28 suami kena cemburu, jgn dayus 23 aug 10

29 dayus tak masuk syurga 30 aug 10

30 dosa2 besar 06 sep 10

31 dosa besar 29 sep 10

32 faedah khwn 13 oct 10

33 klbhn dpt anak 20 oct 10

34 klbhn dpt anak prmpuan 27 oct 10

35 kahwin pecahkan syahwat 03 nov 10

36 faedah khwn pecah syahwat 10 nov 10

37 faedah khwn-sukahati 24 nov 10

38 faedah khwn 01 dec 10

39 besar pahala urus keluarga 08 dec 10

40 sabar kerenah isteri dll 15 dec 10

41 sabar kerenah isteri 22 dec 10

42 kisah umar, lelaki sabar kerenah isteri 29 dec 10

43 sifat isteri solehah 05 jan 11

44 jgn khwn dgn 6 jenis prmpuan 12 jan 11

45 sifat prmpuan dikhwini-baik rupa 19 jan 11

46 sifat calon isteri 26 jan 11

47 wajib pilih yg baik 09 feb 11

48 giliran antara isteri 16 feb 11

49 larangan x tegur sapa 23 feb 11

50 jgn putus rahim 02 mar 11

51 jangan putus rahim 09 mar 11

52 ittifaq haram putus rahim, faedah hubung rahim 16 mar 11

53 manfaat hubung silaturrahim 30 mar 11

54 nama2 anak baru lahir 06 apr 11

Selesai perbincangan kitab Muhimmah pada hari Rabu 6 April 2011. (Alangkah bagusnya kalau hadis-hadis di dalam kitab ini ditakhrijkan dan kitabnya ditahqiqkan.)

Komen (27)

  1. Assalamu’alaikum ustaz…

    ana ingin bertanya, macam mana ana nak dapatkan buku ini ye ustaz?

  2. Ustaz Nik Nasri says:

    Buku ini banyak dijual di kedai-kedai buku. Boleh tanya kepada mereka.

  3. hamba allah says:

    Keluaran Al-Hidayah
    harga RM15-00 je

  4. Ana says:

    minta izin download..utk bantu sya mendalami buku ini..

  5. Ustaz Nik Nasri says:

    tafaddhal

  6. nur asyikin says:

    tlgajarkn sy tentag kitab muhimmah

  7. Mohd Nazari bin Mansor says:

    salam..penerangan mengenai kitabal-mawaiz al-badi’at xde lagi ye ustaz?

  8. siti farhah says:

    kitab muhimah terbaek utk wanita yg bakal menjadi isteri :)

  9. Mariam says:

    Assalaamu’alaikum Ustaz,

    Saya dari Singapura. Boleh saya tanya di mana boleh dapat Kitab AL-MUHIMMAH?

    Harap dapat maklum balas dari Ustaz.

    Terima Kasih

  10. Ustaz Nik Nasri says:

    Kitab ni banyak dijual di kedai/toko buku. yg dirumikan pun ada.

  11. Hanif says:

    Salam…

    saya ada jual kitab ini. boleh buat penghantaran sekali..

    Hanif Bin Nordan
    hanifnordan at gmail.com
    0173297123
    http://galerialeya.com
    http://facebook.com/galerialeya.com

  12. Hanif says:

    minta maaf.. link fb galeri silap..

    http://facebook.com/galerialeya

  13. nur says:

    salam ustaz,mohon izin download

  14. Ustaz Nik Nasri says:

    silakan. sebarkan kepada yg lain.

  15. Nasir says:

    Assalamualaikum. Minta izin donload utk sy pelajari kitab ini.

  16. Ustaz Nik Nasri says:

    waalaikumussalam, silakan dan sebarkan

  17. ISMAIL says:

    Salam ustaz..pohon ana download kuliah ini…Terima Kasih

  18. rosli says:

    Assalamualaikum. Minta izin download kitab ini.
    Jawapan: Silakan

  19. H u s n i says:

    Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh

    Ustaz, izinkan ana copy seluruh kuliah Kitab Muhimmah.

    Ana berhajat menghadiahkan salinan kuliah Ustaz berserta Kitab Muhimmah buat bakal isteri ana, sbg hantaran majlis nya tidak lama lagi.

    Mohon didoakan keberkatan nya.

    Semoga Allah berkati kehidupan Ustaz dan keluarga serta dibalasi Allah kebaikan dan dikabulkan hajat dunia wal akhirah.

    Jazakallahu khairan kathiron.

    Jawaban: Barakallahu lakuma wa baraka alaikuma

  20. As says:

    Tuan Ustaz, Mohon izin ambil segala maklumat dlm blog ni….Untuk simpanan Peribadi je…^_^…

  21. cik melur says:

    Assalamualaikum,
    Ustaz… minta halalkan ilmu ni ya…
    Lama saya mencari panduan, baru kini jumpa

  22. Ustaz Nik Nasri says:

    Waalaikumussalam. Silakan dan war-warkan.

  23. Salim Bin Mohamad Yusof says:

    Assalamualaikum ustaz, saya mohon kebenaran ustaz untuk download, blajar,dan ajarkan kitab ni. Semoga Allah S.W.T. merahmati ustaz.

  24. Ustaz Nik Nasri says:

    waalaikumussalam, tafadhal ya akhi.

  25. mohd nordin says:

    Assalam Ustaz,
    saya memohon kebenaran Ustaz untuk download, mohon didoakan keberkatan saya membacanya, jadikan lah ia panduan untuk saya. saya google setelah mendapat rekomen nama kitab ini dari sahabat saya.
    semoga Allah memberkati Ustaz dan keluarga.
    Amin.

  26. Ustaz Nik Nasri says:

    Bukan sahaja kitab ini. Kitab lain pun silakan mendengar dan download

  27. Ummi Aisyah says:

    Salam…sy ada jual buku ini,saya juga belajar..best.utk panduan jadi wanita yg soleha.sy jual online dan kedai.
    kalau berminat boleh sms 0133535206.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=474349472668956&set=pb.190615091042397.-2207520000.1389830859.&type=3&theater

Hantar Komen Anda