Khutbah: Mukmin Cari Kebaikan Dunia Dan Akhirat

doa kebaikan dunia akhiratSaya berkhutbah Jumaat di Masjid Kg Pasir Minal hari ini mengenai salah satu peristiwa di musim haji di zaman Nabi SAW. Antara isinya:

*Ibn Abi Hatim mengeluarkan daripada Ibn Abbas ra, katanya: Satu puak dari Arab Badwi datang ke Arafah lalu berdoa: ‘Ya Allah! Jadikan tahun ini tahun yang ada hujan, subur, tahun yang baik.’ Mereka tidak menyebutpun tentang akhirat. Allah turunkan ayat 200 alBaqarah “Ada di antara manusia berdoa: ‘Tuhan kami! Berikan kepada kami kebaikan di dunia’ dan tiada habuan akhirat untuk mereka.” Datang pula orang mukmin berdoa: ‘Tuhan kami! Berikan kami kebaikan dunia dan kebaikan akhirat dan pelihara kami dari azab neraka.’ Allah turunkan ayat mengenai mereka.

*Orang mukmin menjadikan dunia sebagai jambatan akhirat.

*Hidup sebenar adalah di akhirat. Kebaikan dunia (sihat, aman, cukup, ada anak isteri, menang lwn musuh dll), kebaikan akhirat (kubur jadi taman syurga, bangkit tenang, naungan Arasy di Mahsyar, terima amalan tangan kanan atau depan, di bawah panji nabi, hisab mudah atau masuk syurga tanpa hisab, syurga paling tinggi, redha Allah).

Khutbahnya di sini:  pohon kebaikan dunia akhirat (651)

Hantar Komen Anda