Kategori » Tazkirah

Baiki Amal, Jaga Kualiti Ibadah, Tunai Hak Manusia

22-11-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

thabatAl-Imam Al-Muhasibi meansihatkan kita dengan beberapa nasihat penting:
‘Jangan kamu rasa redha dalam dirimu dengan amalanmu kepada Allah, berdirilah di hadapan Allah dalam solatmu dengan seluruh jiwa ragamu, tunaikan zakat yang diwajibkan Allah kepadamu dengan penuh cergas & berkeinginan tinggi. Pelihara puasamu dari berbohong & mengumpat. Jaga segala hak jiran, org miskin, kerabat. Didiklah keluargamu. Berlembut dengan khadammu, berlaku adil sebagaimana diperintahkan Allah’

Risalatulmustarsyidin ms 53

Ikuti huraiannya dalam kuliah audio RisalatulMustarsyidin bilangan 132 dan 133


Berpuasalah 9 (Tasu’a) Dan 10 Muharram (Asyura)

25-10-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

puasa AsyuraImam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Nabi SAW tiba di Madinah. Baginda mendapati Yahudi berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bertanya; ‘Hari apa yang kamu puasa ini?’ Jawab Yahudi: ‘Hari ini hari mulia. Allah menyelamatkan padanya Musa dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari Aasyura sebagai tanda syukur. Lalu kami berpuasa padanya.’ Sabda Nabi SAW : ‘Kami lebih berhak dan utama dengan Musa daripada kamu.’ Nabi berpuasa dan memerintahkan para Sahabat berpuasa juga. At-Tirmizi berkata: Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Baginda bersabda: ‘Puasalah hari ke 9 dan 10, serta jangan sama dengan Yahudi’.

Hadis ini menjadi hujjah bagi Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishak. (Tafsir al-Munir j1 ms 163)

artikel Laut terbelah utk Nabi Musa


Iktibar Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail

28-09-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

lembu-korban(kemaskini 29 Sept 2014) Eid al-Adha akan muncul. Antara syiar penting ialah sembelihan korban. Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail telah menjadi contoh teladan hebat dalam perkara ini. Ia dicontohi oleh umat yang datang kemudian. Kita mengambil semangat dan iktibar dari peristiwa besar ini sempena kedatangan Eid al-Adha nanti.

Ikuti kuliahnya:

1 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

2 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

kuliah terbaharu (4 Nov 2010) : 1 (337)2 (334)

(more…)


Tazkirah Ramadhan 1435H (Siri 4)

29-06-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ramadan kareemLajnah Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat yang diketuai oleh Dr Khairudin Aman Razali menyediakan teks tazkirah Ramadhan 1435H secara bersiri seperti berikut. Saya menyediakannya di sini dalam bentuk pdf:

1 tazkirah Ramadhan 1 (382) .

2 tazkirah Ramadhan 2 (283) .

tazkirah Ramadhan 3 (204) ,

tazkirah Ramadhan 4 (230) ,


Riba, Rasuah Haram Walaupun Tanpa DNA Babi

10-06-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ribaSeluruh Malaya gegar apabila ada coklat dikatakan ada DNA babi

Sedangkan coklat itu bukannya makanan asasi

Cuma dalam kes ini JAKIM jagalah kredibiliti

Bab istihalah pun ada perbahasan dan dikaji

Kaedah fiqh pula sebut: ‘Tidak diengkar perkara mungkar melainkan yang (ijmak) disepakati

(more…)


Ringankanlah Kaki Hadiri Majlis Ilmu Agama

05-05-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 3 Comments

ilmu agamaSeorang anak murid yang rajin belajar dengan saya, juga staf di sebuah syarikat mengajak kawan-kawannya: ‘Jom malam ni, ustaz XX mengajar kat surau XX.’ Kawannya menjawab: ‘Awak ni nak jadi ustaz ke?’  Di waktu lain dia mengajak lagi kepada kawannya yang lain. Kawan itu menjawab: ‘Payah lah. Isteri aku selalu ajak aku pergi beli barang kat pasaraya time tu.’ Dia juga pernah bertanya kepada kawan-kawannya yang perempuan di syarikat itu: ‘Awak tahu beza darah haid dan istihadhah?’ Mereka diam.

Saya kemukakan dialog sebenar di atas yang berlaku di antara anak murid saya itu dengan kawan-kawan sekerjanya sebagai satu pembukaan bicara ringkas mengenai ilmu agama.

Kalau ada majlis ilmu di surau di tempat kerja dan staf dijemput, antara jawapan yang diberi:

‘Aku ada meeting pukul 2.30 petang ni, nak prepare ni’

‘Nak kena ambil anak sekolahlah, tak dapat ikutlah’

(more…)


3 Kategori Manusia Mengenai Rezeki

04-03-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

tawakal-dlm-rezekiAbu Hurairah berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:

‘Allah berfirman kepada malaikat yang diwakilkan membahagikan rezeki kepada manusia:

‘Mana-mana manusia yang menujukan harapannya mengenai rezeki hanya kepadaKu, jaminkanlah rezekinya kepada langit dan bumi. Sesiapa yang kamu dapati mencari rezeki, dia menuntut keadilan, maka buat baiklah kepadanya dan mudahkanlah baginya rezekinya. Sesiapa yang melampaui batas, maka biarkanlah di antaranya dan di antara apa yang diingininya. Kemudian dia tidak akan dapat lebih dari apa yang Aku peruntukkan baginya.’ riwayat Abu Nuaim daripada Abu Hurairah

(Hadis Qudsi, Syed Ahmad Semait, ms 485).

Huraiannya dalam kuliah audio hadis qudsi siri ke HQ209)


Zuhud Di Dunia, Warak Dari Yang Haram, Menangis Takutkan Allah

21-01-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

hadis qudsiAbu Said ra berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:
“Wahai Musa! Sesungguhnya tiada satu perkara yg dibuat-buat oleh orang yang beramal kepadaKu seperti berlaku zuhud di dunia. Tiada menghampirkan diri kepadaKu oleh orang yang menghampirkan diri lebih dari warak dari perkara haram. Tiada bentuk ibadat oleh mereka yang beribadat seperti menangis kerana takutkan Aku” riwayat al-Qudha’i daripada Kaab
Hadis Qudsi ke 203 ms 473, Syed Ahmad Semait.

Audionya di bahagian koleksi audio hadis qudsi bil 167-170.


Rakaman Ulasan Buku ‘Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah’

14-01-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 2 Comments

Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah(Sempena MaulidurRasul 1435H) Alhamdulillah, buku saya sempena Maulidurrasul iaitu ‘Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah’ sempat didiskusi dan dibentangkan di beberapa buah masjid dan pejabat sekitar Kemaman dalam tempoh seminggu  (iaitu pada tahun 1432H/2011M). Bagi mereka yang tidak sempat atau tidak tinggal di Kemaman, saya rakamkan kuliah ini yang saya buat di sebuah agensi kerajaan: tulis buku, kenali Nabi (562),  3 tahap cinta Nabi (530)maqam Ihsan (492). Ulasannya tidak jauh berbeza dengan ulasan di tempat lain. Kalau ada sedikit perbezaan, diskusi yang dibuat di Masjid Mizan, Kerteh dengan ulasan oleh Ustaz Hishamudin Karim.

(kemaskini: komen terhadap buku ini boleh dibuat di sini)

3 perkara, sesiapa yang terdapat padanya 3 perkara ini dalam dirinya, beliau akan merasai kemanisan iman: Ia menjadikan Allah dan Rasul lebih dikasihi dari yang lain, tidak mengasihi seseorang kecuali kerana Allah, ia benci kembali kepada kekufuran setelah Allah menyelamatkannya sebagaimana ia benci dilontarkan ke dalam api neraka.’ Bukhari dan Muslim

Banyak puji-pujian terhadap Nabi SAW oleh ulama dan pujangga Islam. Dimanifestasikan dalam bentuk burdah, qasidah, syair, nasyid dan lain-lain. Di antaranya, syair ringkas di bawah:

(more…)


4 Perkara Bermanfaat & 3 Perkara Memudaratkan

31-10-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

husnulkhatimahSeorang tabiin bernama Makhul berkata:

’4 perkara yang ada pada seseorang, ia bermanfaat untuknya. 3 perkara yang ada pada seseorang, ia memudaratkannya.

4 perkara bermanfaat untuknya: Syukur, iman, doa dan istighfar…..

3 perkara memudaratkannya: Tipudaya, melampaui batas dan batal janji…”

Saya kuliahkan kata-kata Makhul ini sebagai tazkirah bersama:

4 perkara bermanfaat utk diri, 3perkara memudaratkan diri (164)


« Older Entries