Kategori » Tazkirah

7 Pemimpin Akhir Zaman

20-08-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

pemimpinManusia ada yang memimpin dan dipimpin. Mereka yang memimpin sebenarnya memikul amanah besar dari Allah. Kesan pimpinannya tidak terhenti di dunia tetapi akan dibawa hingga ke akhirat. Justeru, sangat penting kita mengambil peringatan dari Nabi SAW tentang pelbagai jenis pemimpin terutama kita yang hidup di akhir zaman ini, melihat pemimpin-pemimpin negara dan dunia dengan pelbagai ragam, agar kita selamat di dunia dan di akhirat.

1. Para pemimpin sesat:

Daripada Aus, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Aku tidak takut (ujian yang akan menimpa) pada umatku, kecuali (ujian) para pemimpin sesat.” (HR. Ibnu Hibban). Sufyan as-Tsauri menggambarkan mereka dengan mengatakan: “Tidaklah kamu menemui para pemimpin sesat, kecuali kamu mengingkari mereka dengan hati, agar amal kamu tidak sia-sia.”

(more…)


Di Penghujung Ramadhan..

15-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 3 Comments

lailatulqadarKemunculanmu baru sahaja dirasai. Anak bulanmu seakan baru semalam ku tatapi. Solat Terawih hanya seperti baru sahaja dihadapi. Pejam celik, pejam celik, engkau sudah berada disepuluh terakhir. Begitu cepat masa berlalu. Amalan tidak banyak yang dapat dilakukan. Kelebihan-kelebihan Ramadhan masih terlalu banyak yang belum direbut.

Sahabat, bagaimana Quranmu? Bagaimana Terawihmu? Bagaimana Qiamullailmu? Bagaimana hati dan jiwamu? Bagaimana tawakkal, harap dan takutmu kepada Penciptamu?

Kalau ada perubahan ke arah yang lebih baik, Alhamdulillah. Bererti Ramadhan yang dilalui tidak sia-sia. Tetapi kalau perubahannya sedikit, bermakna masih banyak yang perlu diselesaikan. Kalau langsung dirasai tidak ada perubahan, jawabnya ada masalah besar yang sedang melanda anda wahai sahabat. Carilah di mana silapnya. Silap makankah, silap minumkah, silap mulutkah, silap hatikah?

(more…)


Besarkan Ramadhan Melebihi Hari Raya

13-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 1 Komen

surah alqadrRamadhan mempunyai pelbagai kelebihan berbanding Hari Raya. Justru, para salafussoleh cukup gembira apabila datangnya Ramadhan, cukup dukacita apabila Ramadhan berlalu. Mereka menyambut Hari Raya pun dengan cukup sederhana. Yang penting Ramadhan telah dilalui dengan cara paling dikehendaki oleh Allah. Hati telah dibersihkan. Jiwa lebih hampir kepada Allah. Bekalan Akhirat sudah dibawa semampu mungkin.

Kita masih berada di bulan Ramadhan, dalam 10 hari terakhir. Tetapi segala moodnya telah bertukar kepada mood Hari Raya. Justru, masa ini ialah masa yang kritikal. Agar kita tidak terseleweng dari landasan syarak dalam meraikan Ramadhan dan Syawal, kita membandingkan kedua-duanya seperti di bawah:

(more…)


Huraian Ringkas Surah Al-Qadr

07-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

surah al-Qadr(kemaskini 8 Jul 2015) Allah menurunkan satu surah khusus mengenai satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Itulah surah al-Qadr. Kalau dibaca surah ini di luar Ramadhan, ia mungkin dilihat agak jauh dari amalannya dan malamnya. Namun apabila surah ini dibaca terutamanya di akhir Ramadhan, ia sangat terasa.

Kita sedang masuk ke fasa ketiga-selepas fasa rahmat dan pengampunan Allah. Fasa kemerdekaan dari api neraka yang disebut oleh Allah dalam al-Quran “Itulah kejayaan yang paling besar”.

Huraian ringkas surah al-Qadr ini saya sampaikan dalam kuliah subuh di salah sebuah masjid di Kerteh, Kemaman- Ramadhan 1433H. Silakan mendengar:

Huraian Ringkas Surah Al-Qadr (411)


LailatulQadar, Bersungguhlah, Jangan Ala Kadar

07-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 2 Comments

doa-lailatu-qadr(artikel yang pernah tersiar, diulang siar buat menjinakkan hati yang liar)

LailatulQadar

kedatanganmu hanya sebentar

merentap hati yang gementar

kerana merinduimu tidak sabar

(kuliah berkaitan (audio):

1 buru lailatulqadar 08 sep 09

2 buru lailatulqadar 08 sep 09

1buru lailatulqadr 09 sep 09

2 buru lailatulqadr 09 sep 09 )

(more…)


Sempena Nuzul Al-Quran: Jadikan Al-Quran Perlembagaan Hidup

03-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 1 Komen

old-quran-from-qatarRamadhan bukan sahaja bulan difardhukan puasa, tetapi juga bulan diturun kan al-Quran dari Lauh Mahfuz ke langit dunia secara serentak. Al-Quran kemudian diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun dalam 2 fasa-Makkiyyah dan Madaniyyah.

Al-Quran menjadi mukjizat kekal bagi Nabi SAW dan buat manusia seluruhnya. Mukjizat-mukjizat lain seperti air keluar dari celah jari, pokok kurma datang kepada Nabi, bulan terbelah hanya dilihat di zaman ia berlaku. Mungkin ada kesannya yang boleh dilihat hingga sekarang tetapi satu-satunya mukjizat yang kekal, bukan sahaja sebagai mukjizat dengan nama mukjizat, bahkan sebagai petunjuk kepada manusia, mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya, menjadi pemisah di antara yang haq dan batil serta menjadi perlembagaan paling tinggi buat hidup dan kehidupan manusia di dunia ini ialah al-Quran.

Hebatnya al-Quran sebagai perlembagaan hidup manusia sehinggakan Nabi Isa as yang turun di akhir zaman nanti pun akan berhukum dengan al-Quran dan syariat Muhammad SAW walaupun Nabi Isa dibangkitkan lebih awal dari Nabi Muhammad SAW dan kitab Injil lebih awal turunnya dari al-Quran. Kalau Nabi Isa pun berhukumkan al-Quran sedangkan Baginda juga punya kitab, maka bagaimana dengan kita dan manusia lain yang tiada kitab yang mesti diikuti melainkan al-Quran itu sendiri?

(more…)


17 Ramadhan Nuzul Al-Quran

03-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

quran karim(kemaskini 17 Ramadhan 1436H/4 Julai 2015) Hari ini Jumaat 17 Ramadhan 1434 H bersamaan 26 Julai 2013. ‘Sesungguhnya Kitab Allah Tabaraka wa Taala, di dalamnya ada berita sebelum kamu, perkhabaran selepas kamu, hukum di antara kamu. Ia sungguh, bukannya gurauan. Sesiapa di kalangan orang yang sombong meningalkan al-Quran, Allah akan membalasnya. Sesiapa yang mencari petunjuk dari selain al-Quran, Allah akan menyesatkannya. Al-Quran adalah tali Allah yang teguh. Ia adalah peringatan yang penuh hikmah. Ia adalah jalan yang lurus. Al-Quran tidak dapat diselewengkan oleh hawanafsu. Lidah tidak payah menuturkan al-Quran. Ulama tidak pernah kenyang dari al-Quran. Keajaiban al-Quran tidak pernah habis. Sesiapa yang bercakap berdasarkan al-Quran, dia benar. Sesiapa yang beramal dengannya, dia diberi pahala. Sesiapa yang berhukum menggunakan al-Quran, dia adil. Sesiapa yang menyeru kepada al-Quran, dia diberi petunjuk ke jalan yang lurus.”

Saya tazkirahkan topik ini seperti di bawah:

1 huraian mengenai al-Quran (243) ,  2 huraian mengenai al-Quran (209) ,  3 huraian mengenai al-Quran (210)


Sempena Nuzul Al-Quran: Hayatilah Al-Quran

03-07-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

baca quran(kemaskini 17 Ramadhan 1436H/4 Julai 2015) Nuzul al-Quran jatuh pada 17 Ramadhan 1431H, Rabu 17 Ogos 2011. Al-Quran adalah mukjizat terbesar dan kekal hingga ke akhir zaman. Di antara permata yang hilang dari umat Islam ialah apabila mereka buta al-Quran, buta baca, buta hukum, buta menjadikan al-Quran sebagai payung dalam negara, sedangkan al-Quran sesuatu yang sangat mulia datang dari Allah. Kemuliaan al-Quran boleh dilihat dari beberapa aspek. Kemuliaan al-Quran mesti disyukuri dan dihargai. Ada beberapa cara menghargai al-Quran. Sekali lagi saya kongsikan dengan rakan pelayar portal saya dalam kuliah berikut:

1 (570)2 (451)

(Boleh juga layari kuliah muhazzab ihya, bab al-Quran. Kupasan menarik dari Imam al-Ghazali)


Menelusuri Ayat Al-Quran Berkenaan Puasa Ramadhan

14-06-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ramadhan 1433HAllah menyebut tentang puasa Ramadhan pada ayat 183-187 surah al-Baqarah. Ada beberapa katakunci dari ayat-ayat tersebut yang saya jadikan bahan kuliah Subuh Sabtu 4 Ramadhan 1431H. Saya kongsikan dengan pelayar portal saya sempena kedatangan Ramadhan 1436H kali ini sebagai ulangkaji. Di antaranya:

-Harapan untuk mendapat taqwa bagi orang mukmin, bukan semua orang Islam yang berpuasa

-Hubungkait ayat puasa yang mendidik tahan nafsu dengan ayat tentang Qisas pada beberapa ayat sebelumnya serta isu buang bayi.

-Islam mahukan kemudahan kepada umatnya-perintah Allah masih dalam lingkungan kemampuan manusia.

-Doa yang menjadi senjata ampuh mukmin sepanjang berpuasa dan beberapa perkara lain.

Kuliah: 1 (630)2 (499)


Fiqh Puasa Ramadhan

13-06-2015 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

fiqh RamadhanRamadhan semakin hampir. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh para assalafussoleh kian dekat. Memasuki Ramadhan mesti dengan persediaan-jiwa, mental, fizikal dan ilmu. Saudara/i tentu sibuk dengan urusan kerja seharian, tetapi jangan hingga mengabaikan persediaan memasuki Ramadhan kali ini. Upgredkan kualiti diri di sisi Allah melalui kualiti puasa dan amal ibadah di bulan Ramadhan nanti. Saya bantu saudara/i mengulangkaji tentang fiqh puasa Ramadhan ini. Moga bermanfaat bagi mereka yang mahu mengambil manfaat.

kuliah puasa Ramadhan: fiqh puasa1 (953) , fiqh puasa2 (635) , 3 (588) , 4 (540)

khutbah Nabi akhir Syaaban  1 (514)2 (465)


« Older Entries