Kategori » Tazkirah

3 Kategori Manusia Mengenai Rezeki

04-03-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

tawakal-dlm-rezekiAbu Hurairah berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:

‘Allah berfirman kepada malaikat yang diwakilkan membahagikan rezeki kepada manusia:

‘Mana-mana manusia yang menujukan harapannya mengenai rezeki hanya kepadaKu, jaminkanlah rezekinya kepada langit dan bumi. Sesiapa yang kamu dapati mencari rezeki, dia menuntut keadilan, maka buat baiklah kepadanya dan mudahkanlah baginya rezekinya. Sesiapa yang melampaui batas, maka biarkanlah di antaranya dan di antara apa yang diingininya. Kemudian dia tidak akan dapat lebih dari apa yang Aku peruntukkan baginya.’ riwayat Abu Nuaim daripada Abu Hurairah

(Hadis Qudsi, Syed Ahmad Semait, ms 485).

Huraiannya dalam kuliah audio hadis qudsi siri ke HQ209)


Zuhud Di Dunia, Warak Dari Yang Haram, Menangis Takutkan Allah

21-01-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

hadis qudsiAbu Said ra berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:
“Wahai Musa! Sesungguhnya tiada satu perkara yg dibuat-buat oleh orang yang beramal kepadaKu seperti berlaku zuhud di dunia. Tiada menghampirkan diri kepadaKu oleh orang yang menghampirkan diri lebih dari warak dari perkara haram. Tiada bentuk ibadat oleh mereka yang beribadat seperti menangis kerana takutkan Aku” riwayat al-Qudha’i daripada Kaab
Hadis Qudsi ke 203 ms 473, Syed Ahmad Semait.

Audionya di bahagian koleksi audio hadis qudsi bil 167-170.


Rakaman Ulasan Buku ‘Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah’

14-01-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 2 Comments

Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah(Sempena MaulidurRasul 1435H) Alhamdulillah, buku saya sempena Maulidurrasul iaitu ‘Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah’ sempat didiskusi dan dibentangkan di beberapa buah masjid dan pejabat sekitar Kemaman dalam tempoh seminggu  (iaitu pada tahun 1432H/2011M). Bagi mereka yang tidak sempat atau tidak tinggal di Kemaman, saya rakamkan kuliah ini yang saya buat di sebuah agensi kerajaan: tulis buku, kenali Nabi (467),  3 tahap cinta Nabi (430)maqam Ihsan (398). Ulasannya tidak jauh berbeza dengan ulasan di tempat lain. Kalau ada sedikit perbezaan, diskusi yang dibuat di Masjid Mizan, Kerteh dengan ulasan oleh Ustaz Hishamudin Karim.

(kemaskini: komen terhadap buku ini boleh dibuat di sini)

3 perkara, sesiapa yang terdapat padanya 3 perkara ini dalam dirinya, beliau akan merasai kemanisan iman: Ia menjadikan Allah dan Rasul lebih dikasihi dari yang lain, tidak mengasihi seseorang kecuali kerana Allah, ia benci kembali kepada kekufuran setelah Allah menyelamatkannya sebagaimana ia benci dilontarkan ke dalam api neraka.’ Bukhari dan Muslim

Banyak puji-pujian terhadap Nabi SAW oleh ulama dan pujangga Islam. Dimanifestasikan dalam bentuk burdah, qasidah, syair, nasyid dan lain-lain. Di antaranya, syair ringkas di bawah:

(more…)


4 Perkara Bermanfaat & 3 Perkara Memudaratkan

31-10-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

husnulkhatimahSeorang tabiin bernama Makhul berkata:

’4 perkara yang ada pada seseorang, ia bermanfaat untuknya. 3 perkara yang ada pada seseorang, ia memudaratkannya.

4 perkara bermanfaat untuknya: Syukur, iman, doa dan istighfar…..

3 perkara memudaratkannya: Tipudaya, melampaui batas dan batal janji…”

Saya kuliahkan kata-kata Makhul ini sebagai tazkirah bersama:

4 perkara bermanfaat utk diri, 3perkara memudaratkan diri (96)


Deklarasi Keadilan & Persamaan Dlm Khutbah Haji Wada’ Nabi SAW

18-10-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

haji wada(kemaskini 18 Okt 2013) Umat Islam baharu menyambut Eid al-Adha. Ia mengingatkan tentang pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail as dan ibadah haji yang diwarisi dari Baginda dan Nabi Muhammad SAW. Dalam khutbah sempena ibadah haji ketika berada di Arafah, Nabi Muhammad SAW membuat beberapa deklarasi dan penegasan penting yang berkait dengan keadilan, persamaan, tanggungjawab dan hak yang menjadi antara intipati penting dalam ajaran Islam yang suci ini. Khutbah ini sangat penting kerana ia berlaku pada 9 Zulhijjah, hari Arafah dengan disertai himpunan besar para Sahabah radhiAllahu anhum yang julung-julung kali dalam ibadah hebat ini.

iktibar khutbah Haji wada’: 1 (210)2 (196) ,  3 (206)

(more…)


Iktibar Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail

13-10-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

lembu-korban(kemaskini 13 Okt 2013) Eid al-Adha akan muncul. Antara syiar penting ialah sembelihan korban. Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail telah menjadi contoh teladan hebat dalam perkara ini. Ia dicontohi oleh umat yang datang kemudian. Kita mengambil semangat dan iktibar dari peristiwa besar ini sempena kedatangan Eid al-Adha nanti.

Ikuti kuliahnya:

1 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

2 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

kuliah terbaharu (4 Nov 2010) : 1 (256)2 (255)

(more…)


Falsafah Di Sebalik Amalan Haji

13-10-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

haji(kemaskini 13 Okt 2013) Ibadat haji adalah taabbudiy (hanya terima tanpa soal). Ia seperti bilangan rakaat solat yang tidak perlu ditanya dan dipersoal tentang kenapa bilangan rakaat solat demikian demikian. Namun seperti tersebut di dalam kitab arRaud al-Faiq fi arRaqaiq wa almawaiz apabila ditanya kepada Ibn Abbas tentang ibadat haji, beliau menjawab di dalam ibadat haji itu dipenuhi dengan hikmah yang dalam, nikmat yang besar, rahsia yang tidak terungkap oleh lidah yang bertutur. Saya mengambil beberapa perkara yang dibuat ketika ibadat haji sebagai bahan perbincangan sempena dengan pemergian jemaah haji menunaikan haji dengan melihat falsafah di sebalik ibadat tersebut:

memakai pakaian ihram, mandi sunat ihram, mengambil batu di Muzdalifah, talbiah, tawaf dan beberapa perkara lain. Moga bermanfaat khususnya bagi bakal jemaah haji.

1 falsafah haji 29 oct 09

2 falsafah haji 29 oct 09


Bagaimana Kita Berinteraksi Dengan Al-Quran

03-08-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

QuranAlhamdulillah, di bulan Ramadhan ramai yang mendekati al-Quran. Mereka mula membaca, membelek mushaf dan rajin mendengar al-Quran.

Mereka yang jauh dengan al-Quran tetap akan jauh dari al-Quran. Malanglah mereka yang seperti ini.

Al-Quran menjadi petunjuk dalam kehidupan, menerangi dalam kubur penuh kegelapan, menjadi syafaat di hari pembalasan, meninggikan darjat dalam syurga penuh idaman.

Kita mesti berurusan, berinteraksi dengan Al-Quran secara wajar dan semestinya. Saya kuliahkan perkara ini seperti di bawah:

1 interaksi dgn al Quran (149) ,  2 interaksi dgn al Quran (124)


17 Ramadhan Nuzul Al-Quran

26-07-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

quran karimHari ini Jumaat 17 Ramadhan 1434 H bersamaan 26 Julai 2013. ‘Sesungguhnya Kitab Allah Tabaraka wa Taala, di dalamnya ada berita sebelum kamu, perkhabaran selepas kamu, hukum di antara kamu. Ia sungguh, bukannya gurauan. Sesiapa di kalangan orang yang sombong meningalkan al-Quran, Allah akan membalasnya. Sesiapa yang mencari petunjuk dari selain al-Quran, Allah akan menyesatkannya. Al-Quran adalah tali Allah yang teguh. Ia adalah peringatan yang penuh hikmah. Ia adalah jalan yang lurus. Al-Quran tidak dapat diselewengkan oleh hawanafsu. Lidah tidak payah menuturkan al-Quran. Ulama tidak pernah kenyang dari al-Quran. Keajaiban al-Quran tidak pernah habis. Sesiapa yang bercakap berdasarkan al-Quran, dia benar. Sesiapa yang beramal dengannya, dia diberi pahala. Sesiapa yang berhukum menggunakan al-Quran, dia adil. Sesiapa yang menyeru kepada al-Quran, dia diberi petunjuk ke jalan yang lurus.”

Saya tazkirahkan topik ini seperti di bawah:

1 huraian mengenai al-Quran (122) ,  2 huraian mengenai al-Quran (93) ,  3 huraian mengenai al-Quran (96)


Fiqh Puasa Ramadhan

25-06-2013 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

doa-rejab-syaban-ramadhanRamadhan semakin hampir. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh para assalafussoleh kian dekat. Memasuki Ramadhan mesti dengan persediaan-jiwa, mental, fizikal dan ilmu. Saudara/i tentu sibuk dengan urusan kerja seharian, tetapi jangan hingga mengabaikan persediaan memasuki Ramadhan kali ini. Upgredkan kualiti diri di sisi Allah melalui kualiti puasa dan amal ibadah di bulan Ramadhan nanti. Saya bantu saudara/i mengulangkaji tentang fiqh puasa Ramadhan ini. Moga bermanfaat bagi mereka yang mahu mengambil manfaat.

kuliah puasa Ramadhan: fiqh puasa1 (760) , fiqh puasa2 (500) , 3 (464) , 4 (405)

khutbah Nabi akhir Syaaban  1 (384)2 (333)


« Older Entries