Kategori » Tazkirah

Selamat Dari Kaum Dan Sistem Zalim Adalah Satu Nikmat

10-10-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

puasa-sunnah-tasua-dan-asyura-9-10-muharramPeristiwa Asyura (10 Muharram) mengingatkan kita tentang selamatnya Nabi Musa dan Bani Israel dari Firaun, kaum dan kezalimannya, serta tenggelamnya Firaun dan bala tenteranya di dalam laut yang menandakan berakhirnya sebuah pemerintahan yang zalim.

Ini ditunjukkan oleh  orang Yahudi di Yathrib yang berpuasa pada 10 Muharram. Nabi SAW tanya mereka tentang puasa tersebut. Lantas mereka beritahu bahawa pada 10 Muharram itulah Musa diselamatkan dan Firaun tenngelam, lalu mereka berpuasa sebagai tanda syukur. Nabi SAW menyebut bahawa ‘kami lebih berhak dengan Musa dari kamu’. Nabi perintah para Sahabat berpuasa 10 Muharram dan 9 Muharram supaya tidak sama dengan Yahudi.

Peristiwa di atas memberi pengajaran kepada kita dalam beberapa perkara:

(more…)


Berpuasalah 9 (Tasu’a) Dan 10 Muharram (Asyura)

07-10-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

puasa AsyuraImam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Nabi SAW tiba di Madinah. Baginda mendapati Yahudi berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bertanya; ‘Hari apa yang kamu puasa ini?’ Jawab Yahudi: ‘Hari ini hari mulia. Allah menyelamatkan padanya Musa dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari Aasyura sebagai tanda syukur. Lalu kami berpuasa padanya.’ Sabda Nabi SAW : ‘Kami lebih berhak dan utama dengan Musa daripada kamu.’ Nabi berpuasa dan memerintahkan para Sahabat berpuasa juga. At-Tirmizi berkata: Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Baginda bersabda: ‘Puasalah hari ke 9 dan 10, serta jangan sama dengan Yahudi’.

Hadis ini menjadi hujjah bagi Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishak. (Tafsir al-Munir j1 ms 163)

artikel Laut terbelah utk Nabi Musa


Iktibar 5P Dari Peristiwa Hijrah

01-10-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

Hijrah(kemaskini Ahad 1 Okt 16). Hari ini Ahad 1 Okt 2016 (1 Muharram 1438H). Kita melangkah ke tahun baharu 1438H. Saban tahun peristiwa hijrah Nabi SAW menjadi ingatan dan pengajaran. Saya kuliahkan 5 pengajaran dari peristiwa hijrah Nabi SAW dengan fokus kepada 5P:

1-Penuh Strategi

2-Pengorbanan

3-Persaudaraan

4-Positif dan pro-aktif

5-Perpindahan

5P Dari Peristiwa Hijrah Nabi SAW (408)


Haji: Madrasah Tarbiyyah Selepas Ramadhan

09-09-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

haji(kemaskini 9 Sept 2016) Ibadat haji semuanya taabbudiy, iaitu kita pasrah menerima ketentuan dan perintah Allah tanpa banyak soal. Ada juga ulama yang menyebutkan hikmah di sebalik amalan-amalan haji itu. Di antaranya seperti yang disebut dalam kitab arRaudh al-fa’iq fi al-mawaiz war-raqaiq bahawa Ibn Abbas ditanya tentang hikmah dalam amalan-amalan haji.

Katanya: Tidak ada dalam amalan haji dan perkara berkaitan dengannya melainkan ada padanya hikmah yang dalam, nikmat yang besar, berita dan rahsia yang kelu lidah mengungkapkannya. Lalu disebut beberapa amalan haji dengan melihat hikmah di sebaliknya itu: Menanggalkan pakaian biasa dan berpakaian ihram, mandi ketika ihram, Talbiah, mengambil batu di Muzdalifah, Tawaf, Wukuf di Arafah.

kuliah berkaitan: 1 (430) , 2 (448)

(juga kuliah tentang ibadat haji dari kitab Muhazzab Ihya’ Ulumiddin di bahagian kuliah audio MP3)


Deklarasi Keadilan & Persamaan Dlm Khutbah Haji Wada’ Nabi SAW

08-09-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

haji wada(kemaskini 10 Sept 2016) Umat Islam akan menyambut Eid al-Adha. Ia mengingatkan tentang pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail as dan ibadah haji yang diwarisi dari Baginda dan Nabi Muhammad SAW. Dalam khutbah sempena ibadah haji ketika berada di Arafah, Nabi Muhammad SAW membuat beberapa deklarasi dan penegasan penting yang berkait dengan keadilan, persamaan, tanggungjawab dan hak yang menjadi antara intipati penting dalam ajaran Islam yang suci ini. Khutbah ini sangat penting kerana ia berlaku pada 9 Zulhijjah, hari Arafah dengan disertai himpunan besar para Sahabah radhiAllahu anhum yang julung-julung kali dalam ibadah hebat ini.

iktibar khutbah Haji wada’: 1 (412)2 (406) ,  3 (419)

(more…)


LailatulQadar, Bersungguhlah, Jangan Ala Kadar

26-06-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 2 Comments

doa-lailatu-qadr(kemaskini 26 Jun 2016: artikel yang pernah tersiar, diulang siar buat menjinakkan hati yang liar)

LailatulQadar

kedatanganmu hanya sebentar

merentap hati yang gementar

kerana merinduimu tidak sabar

(kuliah berkaitan (audio):

1 buru lailatulqadar 08 sep 09

2 buru lailatulqadar 08 sep 09

1buru lailatulqadr 09 sep 09

2 buru lailatulqadr 09 sep 09 )

(more…)


Huraian Ringkas Surah Al-Qadr

25-06-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

surah al-Qadr(kemaskini 26 Jun 2016) Allah menurunkan satu surah khusus mengenai satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Itulah surah al-Qadr. Kalau dibaca surah ini di luar Ramadhan, ia mungkin dilihat agak jauh dari amalannya dan malamnya. Namun apabila surah ini dibaca terutamanya di akhir Ramadhan, ia sangat terasa.

Kita sedang masuk ke fasa ketiga-selepas fasa rahmat dan pengampunan Allah. Fasa kemerdekaan dari api neraka yang disebut oleh Allah dalam al-Quran “Itulah kejayaan yang paling besar”.

Huraian ringkas surah al-Qadr ini saya sampaikan dalam kuliah subuh di salah sebuah masjid di Kerteh, Kemaman- Ramadhan 1433H. Silakan mendengar:

Huraian Ringkas Surah Al-Qadr (570)


Sempena Nuzul Al-Quran: Hayatilah Al-Quran

20-06-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

baca quran(kemaskini 16 Ramadhan 1437H/21 Jun 2016) Nuzul al-Quran jatuh pada 17 Ramadhan 1437H, Rabu 22 Jun 2016. Al-Quran adalah mukjizat terbesar dan kekal hingga ke akhir zaman. Di antara permata yang hilang dari umat Islam ialah apabila mereka buta al-Quran, buta baca, buta hukum, buta menjadikan al-Quran sebagai payung dalam negara, sedangkan al-Quran sesuatu yang sangat mulia datang dari Allah. Kemuliaan al-Quran boleh dilihat dari beberapa aspek. Kemuliaan al-Quran mesti disyukuri dan dihargai. Ada beberapa cara menghargai al-Quran. Sekali lagi saya kongsikan dengan rakan pelayar portal saya dalam kuliah berikut:

1 (700)2 (562)

(Boleh juga layari kuliah muhazzab ihya, bab al-Quran. Kupasan menarik dari Imam al-Ghazali)


Sempena Nuzul Al-Quran: Jadikan Al-Quran Perlembagaan Hidup

19-06-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 1 Komen

old-quran-from-qatarRamadhan bukan sahaja bulan difardhukan puasa, tetapi juga bulan diturun kan al-Quran dari Lauh Mahfuz ke langit dunia secara serentak. Al-Quran kemudian diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun dalam 2 fasa-Makkiyyah dan Madaniyyah.

Al-Quran menjadi mukjizat kekal bagi Nabi SAW dan buat manusia seluruhnya. Mukjizat-mukjizat lain seperti air keluar dari celah jari, pokok kurma datang kepada Nabi, bulan terbelah hanya dilihat di zaman ia berlaku. Mungkin ada kesannya yang boleh dilihat hingga sekarang tetapi satu-satunya mukjizat yang kekal, bukan sahaja sebagai mukjizat dengan nama mukjizat, bahkan sebagai petunjuk kepada manusia, mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya, menjadi pemisah di antara yang haq dan batil serta menjadi perlembagaan paling tinggi buat hidup dan kehidupan manusia di dunia ini ialah al-Quran.

Hebatnya al-Quran sebagai perlembagaan hidup manusia sehinggakan Nabi Isa as yang turun di akhir zaman nanti pun akan berhukum dengan al-Quran dan syariat Muhammad SAW walaupun Nabi Isa dibangkitkan lebih awal dari Nabi Muhammad SAW dan kitab Injil lebih awal turunnya dari al-Quran. Kalau Nabi Isa pun berhukumkan al-Quran sedangkan Baginda juga punya kitab, maka bagaimana dengan kita dan manusia lain yang tiada kitab yang mesti diikuti melainkan al-Quran itu sendiri?

(more…)


Menelusuri Ayat Al-Quran Berkenaan Puasa Ramadhan

10-06-2016 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ramadhan 1433H(kemaskini 10 Jun 2016) Allah menyebut tentang puasa Ramadhan pada ayat 183-187 surah al-Baqarah. Ada beberapa katakunci dari ayat-ayat tersebut yang saya jadikan bahan kuliah Subuh Sabtu 4 Ramadhan 1431H. Saya kongsikan dengan pelayar portal saya sempena kedatangan Ramadhan 1437H kali ini sebagai ulangkaji. Di antaranya:

-Harapan untuk mendapat taqwa bagi orang mukmin, bukan semua orang Islam yang berpuasa

-Hubungkait ayat puasa yang mendidik tahan nafsu dengan ayat tentang Qisas pada beberapa ayat sebelumnya serta isu buang bayi.

-Islam mahukan kemudahan kepada umatnya-perintah Allah masih dalam lingkungan kemampuan manusia.

-Doa yang menjadi senjata ampuh mukmin sepanjang berpuasa dan beberapa perkara lain.

Kuliah: 1 (755)2 (617)


« Older Entries