Kategori » Tazkirah

Istiqamah Menggalas Perjuangan

15-12-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

istiqamahALHAMDULILLAH, bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin-Nya PAS ‘terus beristiqamah’ menggalas per juangan Islam ini khususnya di bumi Malaysia. Walaupun berusia 63 tahun sejak secara rasmi didaftarkan sebagai sebuah harakah siyasah pada tanggal 24 November 1951, hakikatnya Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menyambung perjuangan Islam yang dirintis lebih awal di Tanah Melayu demi cita-cita mendaulatkan syariat Allah di muka bumi ini.

Maka, sebagaimana jauh berliku serta penuh gelombang mencabar lagi menggugat perjalanan tersebut dalam rakaman perjuangan para Anbiya, solehin, siddiqin dan syuhada di sepanjang zaman, seperti itulah ditempuh PAS dalam memenuhi peranan dan tanggung jawabnya dengan mengimani firman Allah: “Kalau perkara engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah lagi mudah didapati, dan satu perjalanan sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (kaum munafik) akan mengikutmu; tetapi tempat hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah atas nama Allah dengan berkata: “Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamuî. (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu).” (at- Taubah: 42)

(more…)


Segera Buat Baik, Tinggalkan Yang Keliru, Belas Kasihan Kpd Yg Berdosa

01-12-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

kebaikan‘Apabila engkau digerakkan ke arah suatu kebaikan, bersegeralah. Apa yang kamu rasa keliru, tinggalkanlah. Sentiasalah merasa kasihan belas kepada orang yang melakukan dosa. Jangan abaikan nasihat kepada orang beriman. Bertuturlah dengan benar di mana pun engkau berada.’ Al-Imam al-Muhasibi, RisalatulMustarsyidin ms 53. Kuliah audio 29 Nov 14

Nota ringkas:

Ulama tidak bercakap dari hawanafsu. Ada sandarannya dari al-Quran dan hadis Nabi SAW.

1. Firman Allah bermaksud: “Maka hendaklah kamu bersegera mengerjakan kebaikan”.

2. Sabda Nabi SAW bermaksud: ‘Tinggalkan perkara yang meragukan mu kepada perkara yang tidak meragukan mu.’

3. Firman Allah menceritakan mengenai Nabi Nuh as berkata kepada anaknya: “Wahai anak kesayanganku! Marilah naik ke bahtera bersama kami.”

4. Firman Allah bermaksud: “Berilah peringatan! Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat buat orang mukmin.”

5. Sabda Nabi SAW bermaksud: ‘Katakanlah yang benar walaupun pahit’


Baiki Amal, Jaga Kualiti Ibadah, Tunai Hak Manusia

22-11-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

thabatAl-Imam Al-Muhasibi meansihatkan kita dengan beberapa nasihat penting:
‘Jangan kamu rasa redha dalam dirimu dengan amalanmu kepada Allah, berdirilah di hadapan Allah dalam solatmu dengan seluruh jiwa ragamu, tunaikan zakat yang diwajibkan Allah kepadamu dengan penuh cergas & berkeinginan tinggi. Pelihara puasamu dari berbohong & mengumpat. Jaga segala hak jiran, org miskin, kerabat. Didiklah keluargamu. Berlembut dengan khadammu, berlaku adil sebagaimana diperintahkan Allah’

Risalatulmustarsyidin ms 53

Ikuti huraiannya dalam kuliah audio RisalatulMustarsyidin bilangan 132 dan 133


Berpuasalah 9 (Tasu’a) Dan 10 Muharram (Asyura)

25-10-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

puasa AsyuraImam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Nabi SAW tiba di Madinah. Baginda mendapati Yahudi berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bertanya; ‘Hari apa yang kamu puasa ini?’ Jawab Yahudi: ‘Hari ini hari mulia. Allah menyelamatkan padanya Musa dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari Aasyura sebagai tanda syukur. Lalu kami berpuasa padanya.’ Sabda Nabi SAW : ‘Kami lebih berhak dan utama dengan Musa daripada kamu.’ Nabi berpuasa dan memerintahkan para Sahabat berpuasa juga. At-Tirmizi berkata: Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Baginda bersabda: ‘Puasalah hari ke 9 dan 10, serta jangan sama dengan Yahudi’.

Hadis ini menjadi hujjah bagi Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishak. (Tafsir al-Munir j1 ms 163)

artikel Laut terbelah utk Nabi Musa


Iktibar Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail

28-09-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

lembu-korban(kemaskini 29 Sept 2014) Eid al-Adha akan muncul. Antara syiar penting ialah sembelihan korban. Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail telah menjadi contoh teladan hebat dalam perkara ini. Ia dicontohi oleh umat yang datang kemudian. Kita mengambil semangat dan iktibar dari peristiwa besar ini sempena kedatangan Eid al-Adha nanti.

Ikuti kuliahnya:

1 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

2 semangat korban dari nabi ibrahim 05 nov 09

kuliah terbaharu (4 Nov 2010) : 1 (342)2 (338)

(more…)


Tazkirah Ramadhan 1435H (Siri 4)

29-06-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ramadan kareemLajnah Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat yang diketuai oleh Dr Khairudin Aman Razali menyediakan teks tazkirah Ramadhan 1435H secara bersiri seperti berikut. Saya menyediakannya di sini dalam bentuk pdf:

1 tazkirah Ramadhan 1 (390) .

2 tazkirah Ramadhan 2 (285) .

tazkirah Ramadhan 3 (212) ,

tazkirah Ramadhan 4 (238) ,


Riba, Rasuah Haram Walaupun Tanpa DNA Babi

10-06-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

ribaSeluruh Malaya gegar apabila ada coklat dikatakan ada DNA babi

Sedangkan coklat itu bukannya makanan asasi

Cuma dalam kes ini JAKIM jagalah kredibiliti

Bab istihalah pun ada perbahasan dan dikaji

Kaedah fiqh pula sebut: ‘Tidak diengkar perkara mungkar melainkan yang (ijmak) disepakati

(more…)


Ringankanlah Kaki Hadiri Majlis Ilmu Agama

05-05-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | 3 Comments

ilmu agamaSeorang anak murid yang rajin belajar dengan saya, juga staf di sebuah syarikat mengajak kawan-kawannya: ‘Jom malam ni, ustaz XX mengajar kat surau XX.’ Kawannya menjawab: ‘Awak ni nak jadi ustaz ke?’  Di waktu lain dia mengajak lagi kepada kawannya yang lain. Kawan itu menjawab: ‘Payah lah. Isteri aku selalu ajak aku pergi beli barang kat pasaraya time tu.’ Dia juga pernah bertanya kepada kawan-kawannya yang perempuan di syarikat itu: ‘Awak tahu beza darah haid dan istihadhah?’ Mereka diam.

Saya kemukakan dialog sebenar di atas yang berlaku di antara anak murid saya itu dengan kawan-kawan sekerjanya sebagai satu pembukaan bicara ringkas mengenai ilmu agama.

Kalau ada majlis ilmu di surau di tempat kerja dan staf dijemput, antara jawapan yang diberi:

‘Aku ada meeting pukul 2.30 petang ni, nak prepare ni’

‘Nak kena ambil anak sekolahlah, tak dapat ikutlah’

(more…)


3 Kategori Manusia Mengenai Rezeki

04-03-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

tawakal-dlm-rezekiAbu Hurairah berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:

‘Allah berfirman kepada malaikat yang diwakilkan membahagikan rezeki kepada manusia:

‘Mana-mana manusia yang menujukan harapannya mengenai rezeki hanya kepadaKu, jaminkanlah rezekinya kepada langit dan bumi. Sesiapa yang kamu dapati mencari rezeki, dia menuntut keadilan, maka buat baiklah kepadanya dan mudahkanlah baginya rezekinya. Sesiapa yang melampaui batas, maka biarkanlah di antaranya dan di antara apa yang diingininya. Kemudian dia tidak akan dapat lebih dari apa yang Aku peruntukkan baginya.’ riwayat Abu Nuaim daripada Abu Hurairah

(Hadis Qudsi, Syed Ahmad Semait, ms 485).

Huraiannya dalam kuliah audio hadis qudsi siri ke HQ209)


Zuhud Di Dunia, Warak Dari Yang Haram, Menangis Takutkan Allah

21-01-2014 | Kategori Artikel: Artikel, Tazkirah | Tiada Komen

hadis qudsiAbu Said ra berkata: Nabi SAW bersabda: Allah berfirman:
“Wahai Musa! Sesungguhnya tiada satu perkara yg dibuat-buat oleh orang yang beramal kepadaKu seperti berlaku zuhud di dunia. Tiada menghampirkan diri kepadaKu oleh orang yang menghampirkan diri lebih dari warak dari perkara haram. Tiada bentuk ibadat oleh mereka yang beribadat seperti menangis kerana takutkan Aku” riwayat al-Qudha’i daripada Kaab
Hadis Qudsi ke 203 ms 473, Syed Ahmad Semait.

Audionya di bahagian koleksi audio hadis qudsi bil 167-170.


« Older Entries